April 2012

bannerinetti

Talven virtuaalielämän jälkeen keväällä alkaa aina uusi reaalielämän jakso. Pyöräilyasoita ei unohdeta, vaan luodaan nahka ja muutetaan toiminnan luonne täysin. Erityisesti, koska Jyväskylässä siihen on nyt oiva tilaisuus Pyöräilyviikon ja 5.5 olevan I Want to Ride My Bicycle – tapahtuman myötä. Nyt voidaan kohdata kasvotusten koko pyöräilijäheimo paikallisen vilkkaan pyörälylykulttuurin ympäröimänä kävelykadun mammuttitapahtumassa ja lukuisissa muissa pienemmisssä kohtaamisissa.

Laskeskelin juuri, että olen lupautunut mukaan 15 tapahtuman järjestelyihin, ja sen lisäksi olisi muutamia, joihin olisi kiva osallistua aivan muuten vain, joten tämä blogi todennäköisesti vaikenee pariksi viikoksi. Mutta tavataan livenä pyöräilyviikon tapahtumissa!

Linkki Jyväskylän seudun pyöräilyviikon nettisivuille, joilla kannattaa vierailla: www.pyorailyviikko.fi .

Facebooktwittergoogle_plus

{ 0 comments }

Seminaari löytyy nyt tallenteena neljässä pätkässä; aikajärjestys alhaalta ylöspäin. Myös luentomateriaali on linkitetty alla näkyvään luento-ohjelmaan, mikäli se on julkaistu. Kahdessa ylimmässä videossa tekniikka on kunnossa, ja niistä löytyy seminaarista valtaosa, eli 2 h 45 min. Valitettavasti yllättävien sähkönsyöttöongelmien vuoksi (sähköt pätkivät pistorasioissa) alimmasta jäi miltei kokonaan pois ensimmäinen luento (n. 10 min) ja toinen luento tuli heikommalla äänellä kameran omalla mikrofonilla, ennen kuin järjestelmä saatiin kaikilta osiltaan toimiviin seinäpistokkeisiin. Pahoittelut tekniikkahäiriöistä…

[Jatkuu…Lue koko teksti…]

Facebooktwittergoogle_plus

{ 0 comments }

Jyväskylän keskustaan on valmistunut uusi liikennesuunnitelma. Ydinkeskusta muuttuu yhä enemmän jalankulku ja pyöräilypainotteiseksi, mikä on hyvä, mutta onnistuuko se tässä esitetyillä toimenpiteillä?

Kaupungin julkaisema tiivistelmä ja koko suunnitelma pdf-versiona löytyy tästä.

Tämä dokumentti vaatikin aika paljon kommentointia ja kommentit löytyvät kahdesta paikasta.

Kommentteja osa 1.

Kasasimme ensi hätään kovassa kiireessä JYPSin muutaman aktiivin kanssa lausunnon Jyväskylän keskustan liinennesuunnitelmaluonnoksesta. Lausuntomme löytyy kokonaisuudessaan tästä osoitteesta:

Kommentteja osa 2.

Vaikka tuohon JYPSin lausuntoonkin tuli mittaa n. 20 sivua, hyvin paljon asioita jäi vielä pois. Kirjoittelen tähän vielä vähän lisää.

Jalankulun ongelmat
Jalankulkuolojen parantamisesta dokumentissa ei puhuttu käytännössä lainkaan. Tämä on aikamoinen työtapaturma, koska ollaan rakentamassa jalankulkukeskustaa, jolloin jalankulku on nähtävä mitä suurimmassa määrin tärkeimpänä liikennemuotona. Dokumentissa ei mainittu sanallakaan uusista jalankulun tarpeisiin optimoiduista väylistä ja reiteistä.

Useassa kohtaa oli nähty paljon vaivaa autoilun odotusaikojen ja sekuntien viilaamiseen, mutta sanallakaan ei mainittu missään jalankulkijoiden suurista turhista odotuksista ydinkeskustan alueella. Viime vuosina keskusta on tehty yksinomaan valtavalla painonappien määrällä koko lailla käyttökelvottomaksi jalankulun ja pyöräilyn kannalta. Näitäkin odotusaikoja olisi pitänyt ilman muuta miettiä ja minimoida. Muualla maailmassa painonappeja on pyritty suuresti vähentämään, joistain kaupungeista ne on poistettu kokonaan, tai sitten niitä käytetään vain laitakaupungilla autoilun pääväylien ylityksissä. Tällä tavalla liikenteestä saadaan huomattavasti selkeämpää ja tasa-arvoisempaa.

[Jatkuu…Lue koko teksti…]

Facebooktwittergoogle_plus

{ 1 comment }

Torstai 5.4.2012 (pyöräilyä 54 km)

Viimeisenä pyöräilypäivänä menimme vielä tutkimaan keskustaa ja otimme vähän rauhallisemmin. Aluksi meidän piti mennä kierrokselle parlamenttitaloon, mutta nettivarauksemme ei ehtinyt ajoissa ja emme päässeet kierrokselle, ajoimme kuitenkin parlamenttitalon ohitse. Seuraava kohteemme oli kuuluisa kylpylä, johon kävimme pikaisesti tutustumassa jo alkuviikosta. Keli olikin mitä parhain kylpylän ulkoaltaissa pulimiseen, lämpömittari näytti jo mukavia + 31 asteen lukuja ja aurinko paistoi kesäisen kuumasti.

Maassa maan tavalla, tuli jälleen todistettua konkreettisesti. Hetken pienemmässä ulkoaltaassa lillumisen jälkeen suuntasimme kohti täysimittaista uintirataa. Pääsimme ulapalle altaan puoleen väliin, kun jostain alkoi kuulua armotonta pilliin vislausta. Ajattelin vislaamisen koskevan reunassa harjoittelevia kilpauimareita, mutta sitten yksi vastaantulija osoitti kädellä päätään – todellakin, kaikilla muilla uimareilla näytti olevan uimalakki päässä, siitäkö armoton vislaus johtui? Otin varmuuden vuoksi suunnan suoraan laidalla olevia pikku portaita ylös. Nikke oli päässyt altaan päähän ja siellä uimavalvojan kädet viuhtoivat. Nikkekin nousi altaasta.

Emme lähteneet ostamaan uimalakkia. Oli hassua, että vain tässä yhdessä uima-altaassa piti käyttää uimalakkia, kaikissa muissa lukuisissa altaissa sai olla ilman! Jälkeenpäin harmittelimme, että emme hakeneet pyöräilykypäriä päähän ja katsoneet kelpaisivatko ne, ainakin yksi mies näkyi uivan lippalakki päässä.

[Jatkuu…Lue koko teksti…]

Facebooktwittergoogle_plus

{ 0 comments }

Tiistai 3.4.2012 (pyöräilyä 57 km)

Tämä blogikirjoittelu ei nyt meinaa pysyä aivan ajan tasalla. Kun päivisin ollaan menossa reilut 12 tuntia, aikaa kirjoitteluun ei juuri jää normaalien askareiden jälkeen. Keli oli tiistaina heti aamusta edellispäiviä lämpimämpi, vaikka välillä tuuli puhalti vielä jäätävästi. Päivän huippulämmöt olivat +24 asteen tuntumassa. Päätimme ajaa kaupungille pohjospuolella siintävän pylonisillan kautta ja tutkia alustavasti tätäkin suuntaa. Kierto onnistui mukavasti, mutta siltojen suunnittelussa ei täällä ole kovinkaan hyvin mietitty pyöräilijöitä. Silloille kyllä menee pyörätie/kevytväylä, mutta niiden alkua on yleensä hankala löytää. Täällä Tonavan yli menee kaikkiaan 10 siltaa, mutta niissä kaikissa pyöräliikenne kulkee autokannella eikä sen alla kulkevilla hyllyillä, kuten pohjoisempana Tonavalla on välillä tapana. Kaksikerrosratkaisu on pyöräilyn kannalta paljon parempi, koska turha mäki pienenee, ei ole melua, tuulta eikä sadettakaan.

Täälläkin keskellä Tonavaa on saaria, joista tunnetuin on Margaretin saari aivan kaupungin kohdalla. Se on 2,5 km pitkä ja 500 m leveä puistosaari. Pohjoisen koukkauksen jälkeen ajoimme läpi saaren tutkimassa sen vetovoimaa. Täällä olomme aikana kevät on iskenyt voimakkaasti päälle ja lukemattomat kasvit ovat alkaneet kukkimaan. Puut ovat värikylläisiä, mutta maaperä on hyvin kuivaa ja karun näköistä poikkeuksellisen kuivan vuoden jälkeen. Savimaita on paljon ja niillä kasvillisuus on kulottuneen näköistä.

[Jatkuu…Lue koko teksti…]

Facebooktwittergoogle_plus

{ 0 comments }

Sunnuntai 1.4.2012 (0 km pyöräilyä)

Ohjelmassa oli kokopäiväinen bussimatka 16 hengen porukalla Budapestin itä- ja koillispuolelle Egerin kaupunkiin. Pikkubussissa oli pääasiassa lukiokavereitani Ähtärin lukiosta kirjoitusvuodelta -78. Kohdekaupunki on tunnettu suolamuodostelmistaan ja kylpylästä, jossa tietenkin piti käydä pulikoimassa pari tuntia. Bussimatka tiesi aikaista herätystä, sillä matkaan lähdettiin kello 8:00 aamulla toiselta puolelta kaupunkia. Emme lähteneet polkemaan aamutuimaan reilun 10 km matkaa, koska emme löytäneet kunnollista parkkipaikkaa pyörillemme bussin lähtöpaikalta, vaikka kävimme aluetta edellisenä päivänä vakoilemassa. Ison rautatieaseman nurkat eivät ole oikein hyvä säilytyspaikka normaalia paremmille vuokrapyörille, vaikka niissä onkin järeät skootterin lukot käytössä.

Lukioaikainen luokkakaverini Ari Kormi on asunut yli 20 vuotta Unkarissa ja hän toimi ansiokkaasti oppaana bussimatkalla, ja toimi myös luokkakokouksemme paikallisena järjestäjänä. Bussimatkalla kuuntelimme mielenkiinnolla Arin kertomusta elämästä Unkarissa ja matkan varrella vastaan tuleista asioista. Suurkiitokset Arille esittelyistä!

Poikkesimme bussimatkalla aamukahville, mutta kuppilan kahvinkeitin olikin epäkunnossa, joten meille tuli jäätelötauko kahvitauon sijaan, ellei sitten tyytynyt limsa- ja kaljalinjaan. Mutta mitäs pienistä.

Egerin kylpylä löytyi ja siellä oli tilaa pulikoida ihan hyvin. Altaita oli jos vaikka minkälaisia, ja saunaosastokin olisi ollut, mutta siitä pyydettiin eri hinta, joten jätimme kokeilematta. Osassa altaista näkyvyys oli aika heikko voimakkaan suolapitoisuuden vuoksi, mutta onneksi vedessä riitti lämpöä n. 38 astetta.  Mukava oli lillua, eihän näissä oikein uida voi.

Egerin Valley of Beautiful Women -laakso on kuuluisa viinientestauspaikka. Siellä on vieri vieressä viinikellareita, joissa voi maistaa eri viinilajeja tipoittain, ostaa laseittain, pulloittain,kanistereittain tai  vaikka kuinka suuria määriä. Kellarit ovat aivan vieri vieressä, joten puolen kilometrin kävelyllä saa tutkittua kymmenien valmistajien viinit. Tätä ihmettelimme ja siemailimme vähän maistiaisia aurinkoisilla terasseilla, joihin puhalsi jääkylmä viima.

[Jatkuu…Lue koko teksti…]

Facebooktwittergoogle_plus

{ 0 comments }

Perjantai 30.3.2012 (pyöräilyä 0 km)

Olen pääsiäisen vietossa ja luokkakokouksessa Budapestissa vaimon ja naapuripariskunnan kanssa, sekä 14 entisen lukiokaverini kanssa. Lensimme pe 30.4.2012 Finnairin koneella kohteeseen ja heti kiireesti taksilla lentoasemalta illanviettoon ravintolaan, eikä mihin tahansa ravintolaan, vaan Sir Lancelot -keskiaikaiseen ravintolaan. Pyöräretkeillessähän yksi parhaista asioista on syöminen, ei tarvitse pelätä lihomista. Mutta kuinkahan kävi tällä kertaa? Ennakkotankkaus oli ainakin riittävä, kuten kuvasta näkyy: lautanen neljälle, eli täkäläinen perhepitzan korvike. Vaikka periaatteessa en koskaan jätä ruokaa, nyt pakostakin vähän jäi. On pyöräretkillä joskus ennenkin tullut syötyä tukevasti, muttei koskaan näin tukevasti.

Lauantai 31.3.2012 (pyöräilyä 45 km)

Tukevasti syödyn ja nukutun yön jälkeen liikenteeseen ja pyöriä vuokraamaan. Tonavan rannalla ja yhden maailman tunnetuimman pyörämatkailureitin varrella kun ollaan, niin asia hoitui suoraan respan kautta. Tunnin päästä pyörävuokraamon kaveri toi 4 pyörää hotellin eteen. Tällä kertaa laatukin näytti olevan kohdallaan, joten kaupat syntyivät nopeasti ja päästiin tien päälle.

Heti kelluvan hotellimme (vanha höyrylaiva) pihasta meni EuroVelo 6 -pyöräreitti kohden kaupunkia. Lähdimme sinne. Ensimmäistä kertaa käytin itse kaupunkisuunnistuksessa Garminin GPSMAP 60CSx navigaattoria, jolla olimme toki porukalla ajaneet pitkän siivun Belgia-Hollanti-Saksa-Tanska akselilla aiemminkin. Kyseiseen laitteeseen löytyy ilmaisia pyörätiekarttoja netistä (http://sites.google.com/site/openfietsmap/downloads/europe), mutta niiden laatu vaihtelee aika suuresti. Aiemmalla reissulla ongelmia GPS:n kanssa oli hyvin vähän, mutta täällä Budapestissa homma ei kovin hyvin toiminut. Jo viiden kilometrin jälkeen GPS:n mukaan ajelimme joutomaalla joen lähellä, vaikka päästelimme kadun varressa olevaa hyvää pyörätietä. Lisäksi elektronisen laitteen mukaan edessä oli joki, jota ei pyörän selästä havainnut, ilmeisesti yksi katu oli piirtynyt siniseksi, eli väärällä värillä. Pääsimme kuitenkin keskikaupungille kohteeseemme, kunhan vähän opin laitteen tavoille. Vika ei siis ole suinkaan itse laitteessa, vaan pyörätiet sisältävässä halvalla tehdyssä karttamateriaalissa, kaupallisina versioina GPS-pyörätiekarttoja ei juurikaan ole vielä saatavana.

[Jatkuu…Lue koko teksti…]

Facebooktwittergoogle_plus

{ 0 comments }