July 2012

Tämä piti kirjoittaa heti tuoreeltaan, mutta aina ei kaikki mene suunnitellusti. Läppäri kärähti, mutta juhannuskokko ei, sekä kaikkea muuta sählinkiä tuli väliin. Toivottavasti ajatukset ovat nyt sitten ehtineet jäsentyä päässä normaalia selkeämmiksi.

Kelvollinen pyöräretkeilyalue

sujuvaristeys

Tyypillistä pohjalaista pyörätietä, kohtuullisen toimivaa näillä liikennemäärillä, vaikka jalankulun kanssa yhdistettyä onkin.

Pohjanmaalla kannattaa käydä pyöräilemässä, siellä on ihan mukavat olot ja pyöräily on helppoa, koska ei tarvitse puskea ylös jyrkkiä mäkiä, jotka kuitenkin aina syövät hiukan voimia, vaikka eivät mikään este pyöräretkeilylle olekaan.

Pohjalaiset pyöräilevät itse paljon – väärin. Näin ei todellakaan ole edes tilastojen valossa. Tasainen maasto ei aikaansaa pyöräilyinnostusta, tämän olen todennut jo kymmeniä kertoja teksteissäni ja luennoissani. Käytännössä itselleni tämä konkretisoitui hyvin parikymmentä vuotta sitten, kun eräänä kauniina kesäiltana päätin polkaista vähän pidemmän lenkin Lehtimäen, Alajärven, Kuortaneen ja Lapuan kautta. Matkalla näin kokonaista 5 muuta pyöräilijää, mutta leikkuupuimureita n. 15 kpl. Tästä voi päätellä suoraan, että Pohjanmaalla ajetaan leikkuupuimurilla kolme kertaa enemmän kuin pyörällä. Asiaan tosin vaikutti hiukan se, että puintikausi oli kiivaimmillaan, mutta tilanne ei poikkea suuresti normaalista. Pärisevä laite vain vaihtuu, ja tuolloin iltalenkkini aikaan ei vielä edes tunnettu mönkijöitä, joilla monet kesämökkiläiset nykyään hakevat postinsa parinsadan metrin päässä olevasta laatikosta.
[Jatkuu…Lue koko teksti…]

Facebooktwittergoogle_plus

{ 0 comments }

Järjetön risteys

by admin on 8.7.2012 · 0 comments

Mistä näitä käsittämättömän huonoja risteyksiä oikein sataa? Näitä alkaa olla jo pitkin Suomea, oheinen kuva tulee Ähtäristä. Uudelle ostoskeskukseen menevälle kadulle on rakennettu tällainen risteys. Reitti tulee olemaan yksi kaupungin läpi menevistä uusista vilkkaista pyöräteistä. Pyörällä pääsee (vain periaatteessa, käytännössä tippuu aina hiekalle) aivan reunasta ympyrän kohdalta, koska siinä ei ole reunakiveä ja siihen on suunniteltu pyöräilijän ajolinja. Osaako joku keksiä pyöräilijälle vielä huonomman ajolinjan?

 

Tällaisia ratkaisuja katsellessa ei voi kuin ihmetellä. Missä on suunnittelijan vastuu tällaisia virityksiä tehdessä? Tämä rakennelma on vielä paljon järjettömämpi kuin tasakattoinen talo aikoinaan – se sentään toimi ihan hyvin poutakeleillä, mutta kuvan kaltainen risteys on täysin käyttökelvoton jalankululle ja pyöräilylle joka ikinen päivä.

Tätä katsellessa tulee väistämättä mieleen:

  1. Miksi risteysjärjestelyitä rakennettaessa mietitään nykyään asioita vain ja ainoastaan autoilijan näkökulmasta? Vaikka taajamissa asia pitäisi olla täysin toisin päin; joka läänissä on laadittu liikennesuunnitelmia, joissa korostetaan jalankulku- ja pyöräilymäärien lisäämistä. Kyseisen kaltaisia risteyksiä tekemällä koko pyöräily loppuu takuuvarmasti muutamassa vuodessa. Tai sitten kukaan ei enää aja liikennesääntöjen mukaisesti kevytväylällä.
  2. Minkä olemassa olevan suunnitteluohjeen mukaan nämä on tehty?
  3. Kuka tällaisen risteyksen on keksinyt? Onko jonkin yksittäisen insinööritoimiston älynväläys, vaiko onko jopa ELY:n jossain ohjeistuksessa suosittelema ratkaisu?
  4. Miksi tällaisia risteysjärjestelyitä hyväksytään lautakunnissa ja kaupunkien päättävissä elimissä? Eikö kellään ole enää kaupunkisuunnitteluun mitään muuta näkökulmaa kuin autoilijan näkökulma?

Ähtäri ei suinkaan ole perinteisesti ollut mikään pyöräteiden kaatopaikka, vaan menneinä vuosikymmeninä siellä on rakennettu mm. laadukkaita linjauksia alikulkuihin, tehty muutamia edistyksellisiä korotettuja pyörätienjatkeita ja rautatieasemallekin menee pyöräkaista (tosin kaksisuuntainen!), mutta nyt tulevaisuus näyttää synkältä.

Facebooktwittergoogle_plus

{ 0 comments }