Velo-City ja ECOMM 2012 kansallinen jälkiseminaari 24.10.2012

Luentomateriaalit löytyvät Motivan sivuilta tästä Tämän seminaarin videotallenteet ovat poistuneet videopalvelusta!   OHJELMA 9.00 Aamukahvit ja –teet sekä ilmoittautuminen Puheenjohtajana toiminnanjohtaja Matti Hirvonen, Pyöräilykuntien verkosto 9.30 Johdanto aamupäivän aiheisiin: Pyöräilyn edistäminen on poliittinen kysymys, toiminnanjohtaja Matti Hirvonen, Pyöräilykuntien verkosto 9.40 Sujuvat suunnitteluratkaisut ja turvallinen pyöräliikenne, toimistopäällikkö Leena Silfverberg, Kaupunkisuunnitteluvirasto. 10.00 Rohkeita rajauksia ja selkeitä kohderyhmiä, toimitusjohtaja Mari Päätalo, Valpastin Oy 10.20 Auton takapenkiltä pyörän satulaan, projektipäällikkö Petteri Nisula, Pyöräilykuntien verkosto 10.40 GPS apuna pyöräilijöiden tarpeiden ymmärtämisessä, liikennesuunnittelija Mette Granberg, HSL Helsingin seudun liikenne 11.00 Pyöräilyn potentiaali haltuun paikkatiedoilla, tutkija Pasi Metsäpuro, Liikenteen tutkimuskeskus Verne 11.15 Pyöräilyn pikatiet kehityksen kärjessä, projektipäällikkö Kalle Vaismaa, Liikenteen tutkimuskeskus Verne 11.35 Pyöräpysäköinti ja julkisen tilan laatu, liikenneinsinööri Timo Seimelä, Tampereen kaupunki ja toiminnanjohtaja Matti Hirvonen, Pyöräilykuntien verkosto 11.55 Velo-City 2013 Wienissä – Sound of Cycling 12.00 Lounas (omakustanteinen) Puheenjohtajana joukkoliikenneasiantuntija Matti Holopainen, Liikennevirasto 13.00 Johdanto iltapäivään –terveiset ECOMMista 2012, henkilöliikenneasiantuntija Tytti Viinikainen, Liikennevirasto 13.10 ECOMM 2012:n anti liikennejärjestelmäsuunnittelun näkökulmasta, liikennesuunnittelija Mette Granberg, HSL (Tämä video on poistettu esiintyjän pyynnöstä) 13.30 Liikkumisen ohjaus keskisuurissa kunnissa, henkilöliikennelogistikko…

Pyöräilyolojen kehitystä Italiassa ja Espanjassa

Esplanadipuistoa
Espanjan Alicanten rantaviivasta on yritetty tehdä todella hienoa ja viihtyisää, mutta tämä esplanadipuisto ei vain toimi tällaisessa paikassa. Oikeassa reunassa on isoin autotie mitä kaupungista löytyy ja vasemmalla paikallinen vilkas autokatu. Ei tässä ravintolat toimi, vaikka merimaisema olisi hieno.

Löysin toisesta pyöräilyblogista mielenkiintoisen tarinan Napolin pyöräilyolojen kehityksestä. Pyöräilyolot kehittyvät myös Välimeren rannalla. Näin asia näyttää etenevän tällä hetkellä kaikkialla, niin Portugalissa, Espanjassa kuin Italiassakin. Vuosikymmeniä hukassa ollut pyörä ja pyöräily on vain löydettävä uudestaan. Ihmiset innostuvat pyöräilemään heti kun siihen vain tarjotaan jonkinlaiset järkevät puitteet. Ja mikäpä sen kätevämpi kulkuneuvo Välimeren ilmastossa ja maisemissa olisikaan.Täytyy vain saada ylettömän autoistumisen pilaama kaupunkirakenne palautettua monipuolisemman liikkumisen mahdollistavaksi.
(lisää…)