Fillarimessut ja Suomi pyöräilee -tietoisku 2013

by admin on 9.3.2013 · 0 comments

Selvä kevään ja pyöräilykauden avaus on GoExpo -messutapahtuma Helsingin messukeskuksessa. Fillarimessut ovat osa tätä suurempaa vapaa-ajan messutapahtumaa, ja nyt se pidettiin 8-10..3 2013. Pyöräilynedistäjää kiinnosti erityisesti perjantaina alkajaisiksi järjestetty Suomi pyöräilee -tietoisku. Siihen oli koottu monenlaista ajankohtaista pyöräilyyn liittyvää asiaa. Ohjelmaesite ja aikataulu. Linkit luentomateriaaliin löytyvät tämän artikkelin lopusta.

kinneri

Vauhdikas kulkupeli.

 

Tampereesta vuoden 2013 pyöräilykaupunki

Tietoiskun alkajaisiksi julkistettiin vuoden pyöräilykaupunki, joka on tällä kertaa Tampere. Siellä on saatu viimeisen 10 vuoden aikana monenlaista aikaiseksi ja pyöräilijämäärät ovat selvästi lisääntyneet. Tärkeimpiä voiton perusteluita:

  • Pyöräilymäärät kasvaneet 50 % viimeisen 10 vuoden aikana
  • Kaupunkipyörät
  • Palkattu 2010 tilaajaorganisaatioon liikenneinsinööri vastaamaan kävelyn ja pyöräilyn edistämisestä
  • Palkattu 2013 omaan tuotantoon suunnittelija tekemään kävelyä ja pyöräilyä edistävää suunnittelua
  • Laatukäytävähankkeita
  • Pyöräilyn reittiopas ja pyöräilykartta käytössä
  • Uudistetut reunakiviohjeet
  • Uusia merkittäviä pyöräilyreittejä: Laukon silta (kevyelle liikenteelle), Palatsinraitti, Pyhäjärven maisemareitti
  • Rongankadun alikulku 2012
  • Minä poljen – pyöräilykampanja jatkuu
  • Pyörätietietokanta rakennettu
  • Hämeenkatu muuttumassa joukkoliikennekaduksi, jolloin myös jalankululle ja pyöräilylle jää paremmin tilaa
  • Pyöräpysäköintitietokanta

Aika paljon kaikenlaista pyöräilyä tukevaa on saatu aikaan, joten aidosti onnittelut Tampereen kaupungille! Ja tietysti siinä ohessa kollegoille TaPo:n suunnalle, jatkakaa samaan malliin. Virallinen tiedote voitosta.

Miten huomioida pyöräilijä liikenteessä?

autoilijanopas

Ohjeita autoilijoille.

Liikennesääntöjä on yritetty vuosikausia takoa pyöräilijöiden päähän, mutta olisiko hyvä idea, että sääntöjä taottaisiin välillä myös autoilijoiden ja jalankulkijoiden päähän? Ei riitä, että ainoastaan pyöräilijät osaavat liikennesäännöt. Tähän asiaan on tartuttu Helsingin Polkupyöräilijöiden toimesta ja omat sääntövihkoset on laadittu pyöräilijöiden lisäksi myös autoilijoille ja jalankulkijoille. HePo:n Petri Sipilä luennoi tästä aiheesta, ja näkökulma on juuri se, kuinka autoilijan ja jalankulkijan tulee ottaa pyöräilijät huomioon jo liikennesääntöjenkin mukaan. Erityisesti jalankulkijoitakin koskevat monenlaiset säännöt väylillä liikuttaessa, joista ei ole tähän asti juurikaan puhuttu. Erinomainen tuote on myös Onnettomuuden sattuessa -läpyskä, jossa on kerrottu tarkasti mitä pitää/kannattaa tehdä erilaisissa pyöräilijän onnettomuustilanteissa myös juridisessa mielessä. Tätä kahden käyntikortin kokoista taitettua pahvinpalaa on helppo kuljettaa mukana pyörälaukussa tai lompakossa. HePo:n materiaaleja oli jaossa painotuotteina tapahtumassa, mutta samat asiasisällöt löytyvät netistä tästä.

Myös Liikenneturvalla on vastaavan tyylisiä materiaaleja, mutta niissä on keskitytty yleensä vain muutamaan tärkeimpään liikennesääntöön. HePo:n materiaali on enempi “hengissäselviämisopas”. Liikenneturvan materiaalit löytyvät tältä sivulta , tärkeimpänä uudistettu ja teknisesti laadukas Jalan ja pyörällä -opas.

Tiukkaa tutkimustietoa

Työmatkapyöräilyn potentiaali kaupungeissa

Työmatkojen liikennevirroista on tehty tutkimuksia muutamiin PYKÄLÄ- hankkeen kaupunkeihin (Tampere, Jyväskylä, Pori, Lahti). Paikkatietopohjainen tutkimus oli mielenkiintoinen. Siinä oli analysoitu kaupungin asukkaiden asuin- sekä työpaikkoja, ja muodostettu näiden välille väyliä. Pyöräilijän tavoiteverkon erilaisia ratkaisuja eri tekijöihin painottuen oli tutkittu näissä kaupungeissa. Jyväskylää oli tutkittu teemalla “Laadukas pyöräinfra työmatkoille”, mikä näyttikin ihan vakuuttavalta toteutukselta. Siinä oli haettu tietojärjestelmistä esiin pyöräilyn pääliikennevirrat ja sovitettu niitä nykyisiin ja uusiin väyliin, sekä annettu esimerkkejä erilaisista teknisistä toteutuksista.

Samaa vakuuttavaa työtä oli tehty myös muiden kaupunkien osalta ja Lahdessa oli vielä sovellettu aivan uutta tekniikkaa, jossa oli edellisten lisäksi väylien optimointiin liitetty topografia, eli reittejä optimoitiin myös mäkisyyden ja ajettavuuden kannalta. Näistä menetelmistä tulee varmaan jatkossa olemaan paljon hyötyä. On hyvin tärkeää, että tulevaisuudessa erilaisia tietoja voidaan yhdistellä järkevästi.

Pyöräilyn hyödyt ja kustannukset Helsingissä

Tämä jokin aika sitten julkisuuteen tupsahtanut tutkimus sai lisävalaistusta, kun paikalla oli itse tutkimuksesta vastannut Virpi Pastinen WSP Finland Oy:stä. Kuultiin tietoa muualla Euroopassa käytetyistä kustannus/hyöty -laskelmista ja tarkennuksia Helsingin projektista. Yleisessä keskustelussa tuotiin myös esille sitä, että tulokset olivat oikeastaan liian hyviä, niitä on perusvirkamiesten ja poliitikkojen vaikea hyväksyä ja ymmärtää. Näin siitäkin huolimatta, että turvallisuusasiat oli arvioitu yleisen käsityksen mukaan pahasti alakanttiin – tutkimuksessa kun oletettiin että onnettomuussuhde pysyy jatkossa koko ajan samana pyöräilymäärien lisääntyessä, vaikka näin ei tunnetusti tule käymään ulkomaisten tutkimuksien ja kokemusten perusteella. Pyöräilijämäärien lisääntyminen parantaa selvästi pyöräilyturvallisuutta.

Mitä Hollannin asiantuntijat ajattelevat kotikaupunkisi pyöräilyoloista?

img_1419

Hollannista on alettu tuoda kunnolla vaikutteita Suomen pyöräilyoloihin, esillä oli kokonainen osasto.

Mikäli tämä kiinnostaa, ota yhteyttä Hollannin suurlähetystöön tai suoraan Dutch Cycling Embassy -organisaatioon, joka on erikoistunut levittämään Hollannin pyöräilytietoutta ulkomaille. Sini Kolehmainen Hollannin suurlähetystöstä kertoi monenlaisia asioista sikäläisestä pyöräilykulttuurista ja mainitsi myös, että Helsingissä oli parhaillaan paikalla kaksi asiantuntijaa kertomassa näkemyksiään Helsingistä pyöräilykaupunkina, ja tärkeimmistä kehitystarpeista. (Lisäys 14.3.2013: Osmo Soininvaaran kirjoitus ko. tapahtumasta )

Heillä oli kuulema ollut suuria ongelmia tietää, missä Helsingissä saa pyöräillä ja missä ei. Sen kun joutuu Suomessa päättelemään poikkeuksellisesti liikennemerkeistä. Näin kertoi puolestaan Helsingin kaupungin pyöräteiden liikennesuunnittelija Marek Salermo messualueen lavalla pitämässään esitelmässä Helsingin pyöräilyn suuntaviivoista. Mikäli ymmärsin oikein, Dutch Cycling Embassy ei ole perinteinen insinööritoimisto, vaan pääosin pyöräily- ja hollantilaisen kulttuurin edustaja, joten hinnoittelukin on sen mukaista. Kannattaa varmaan kysäistä.

Messualueen lavalla myös Matti Hirvonen Pyöräilykuntien Verkostostosta kertoi esimerkein Hollannin hyvistä pyörätieratkaisuista, joten hänenkin puoleensa voi varmaan kääntyä näissä asioissa. Sinänsä on minusta hyvä, että näitä ratkaisuita esitellään paljon ja toistuvasti, näin ne vähitellen tulevat tutuiksi. Vaikka kaikkia ei voida Suomeen suoraan kopioida, on äärimmäisen tärkeää, että suuret visiot ja näkemykset ovat oikeita. Niiden pohjalta voi sitten lähteä hiomaan kotimaisia ratkaisuja paremmiksi.

Yhteenveto

Esillä olivat myös ehdokkaat vuoden pyöräksi. Tällä kertaa pyörätyyppinä on koululaisten pyörät. Testit olivat vielä kesken. Pari viimeistä luentoa jäi kuulematta muiden kiireiden vuoksi, mutta kokonaisuutena voinee sanoa, että tämän vuoden Fillarimessut tietoiskuineen oli todella onnistunut tapahtuma. Enää ei tarvitse lähteä ulkomaille kuuntelemaan hyviä ja asiantuntevia esityksiä hyvistä pyöräilyoloista ja niiden kehittämisestä, nyt osaamista alkaa löytyä jo omasta maastakin – etenkin Pyöräilykuntie Verkoston, Tampereen Teknillisen yliopiston ja Helsingin kaupungin suunnilta, mikä on erittäin positiivinen asia. Vuosien puurtaminen ei sittenkään ole mennyt hukkaan.

Kotimatkan junassa kruunasi jälleen perinteisesti yksi Filaarimessujen henkilökohtainen kohokohta, Matti Rämön uusien fillariseikkailujen lukeminen, tällä kertaa uunituoreen ja minikirjoituksella varustetun Polkupyörällä Islannissa -kirjan muodossa.

kirja

Uusi kirja.

LUENTOMATERIAALIT

VUODEN PYÖRÄILYKUNTA 2013 – TAMPERE
Pyöräilyn edistäminen Tampereella, liikenneinsinööri Timo Seimelä

LIIKENNETURVALLISUUSESITTEIDEN JULKISTUS
Autoilija – huomioi pyöräilijä liikenteessä! Jalankulkija – huomioi pyöräilijä liikenteessä!
Petri Sipilä, Helsingin Polkupyöräilijät

HOLLANTILAISTA PYÖRÄILYDIPLOMATIAA – CASE HELSINKI
Sini Kolehmainen, Policy Officer, Embassy of the Kingdom of The Netherlands

TYÖMATKAPYÖRÄILYN POTENTIAALI KAUPUNGEISSA
Esimerkkeinä Tampere, Jyväskylä, Pori ja Lahti
Pasi Metsäpuro, tutkija, Tampereen teknillinen yliopisto

PYÖRÄILYN HYÖDYT JA KUSTANNUKSET HELSINGISSÄ
Yhteiskuntataloudelliset laskelmat
Virpi Pastinen, erikoisasiantuntija WSP Finland Oy

MAAILMAN TILATEHOKKAIN PYÖRÄPARKKI
RIBCAP – SUOJAAVA NANOTEKNINEN PYÖRÄILIJÄN PÄÄHINE
Jari Vainio, toimitusjohtaja, Classic Bike Finland

Facebooktwitter

{ 0 comments… add one now }

Leave a Comment

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

Previous post:

Next post: