Kunnollinen pyöräilykartta

Pyöräilykarttojen kehitys

Helsingin uusi pyöräilykartta
Helsingin uusi pyöräilykartta. Pääreitit on merkitty selkeästi, muut pyörätiet näkyvät hennolla himmeän punaisella.

Helsingin uusi pyöräilykartta

Mennessäni syksyllä Helsinkiin pyöräilyn superviikonloppuun, heti ovella ilmoittautuessa tuli vastaan ensimmäinen positiivinen yllätys. Jaossa oli Helsingin uusi pyöräilykartta, jossa on kunnollinen logiikka.

Karttaan on merkitty selvästi paksummalla viivalla pyöräilyn pääväylät eri puolille kaupunkia mentäessä, tai poljettaessa koko kaupungin läpi vauhdikkaasti. Muut vähemmän tärkeät pyörätiet on merkitty pienellä himmeällä viivalla, hädin tuskin näkyvästi. Tarvittaessa niitä voi sitten tihrustaa, mutta ne eivät todellakaan hypi silmille.

Nyt liikennesuunnittelijat ovat tehneet valmiiksi pyöräilijöille tärkeän työn, eli kaivaneet esiin toimivia pääreittejä. Tähän asti turisti on joutunut itse tekemään tämän hankalan työvaiheen, useimmiten vielä kiireessä ja hämärässä pahasti epäonnistuen.

Pyöräilykarttojen erot meillä ja muualla

suomalainen logiikka

Perinteisesti kaupungit ovat kilpailleet sillä, kuinka monta kilometriä kaupungissa on kevyen liikenteen väylää. Tätä on pidetty pyöräilyolosuhteiden laatuna, vaikka näinhän ei missään nimessä ole. Kevyen liikenteen väylien kilometrimäärät eivät juurikaan korreloi kaupungin pyöräily-ystävällisyyden ja pyöräilyn kulkutapaosuuksien kanssa – pikemminkin päin vastoin. Kulkutapaosuuden määrää se, kuinka hyvin pyöräily on otettu huomioon koko liikennejärjestelmän ja kaupunkirakenteen suunnittelussa.

Vanhanmallinen pyöräilykartta
Vanhan mallinen pyöräilykartta. Viivasekamelskasta on vaikea hahmottaa hyviä pyöräreittejä.

On pidetty erittäin tärkeänä sitä, että varmasti jokainen metri pyörätietä näkyy pyöräilykartassa, vaikka se olisi umpiperäinen pyörätie. On myös ajateltu, että pyöräilijälle on erittäin tärkeä tietää, millä kaduilla on pyörätie rakennettuna. 

Tämä meidän merkintätapa on ollut sikäli outo, että ulkomailla en ole koskaan törmännyt noin sekaviin karttoihin. 

eurooppalainen logiikka

Muualla Euroopassa pyöräilykarttojen logiikka on ollut hyvin toisenlainen. Siellä pyöräily on ollut läpi vuosikymmenten ajoneuvoliikennettä – päin vastoin kuin meillä – joten oletuksena on ollut se, että kaikkialla voi pyöräillä jotenkin; paremmin tai huonommin. Pyöräilykarttoihin on merkitty yleensä vain muutamia pyöräilyyn parhaiten soveltuvia väyliä, joiden avulla pääsee aina helposti ja nopeasti kohtuullisen lähelle kauempana olevaa kohdetta. Viimeiset pari korttelia voi aina ajaa miten parhaaksi näkee, näinhän sen joutuu käytännössä aina tekemään niin meillä kuin muuallakin. Joka tapauksessa pyöräilijä ajaa aina sinne minne on menossa, oli pyöräteitä tai ei.

Pyöräreitit
Kööpenhaminan keskustan pyöräilykartta. Periaatteessa kaikkialla voi pyöräillä, parhaat pyöräreitit on merkitty selkeästi.

Pyöräilykaupngeissa karttaan ovat päätyneet vain parhaat läpi kaupungin kulkevat pyöräreitit. Ne myös yleensä erottuvat selvästi pyöräilijälle liikenneympäristössä ja niillä on helppo pysyä. Riittää kun valitsee oikeaan suuntaan menevän kartassa näkyvän pääpyöräreitin ja ajaa sitä suurin piirtein arvioimansa matkan. Sitten loppumatka silmämääräisesti sopivimman näköistä reittiä. Näin kaupungin läpi kohteeseen voi ajaa vain parilla kartan vilkaisulla – ja selkeää karttaa voi tarvittaessa seurata ajaessakin.  

Ellei pyöräteitä ole koko matkalle kaupungin läpi, se ei haittaa, vaan karttaan on merkitty selkeän kokonaisuuden muodostavat eri suuntiin kulkevat reitit – pyörätiellä tai ilman. Näin suunnistus on helppoa ja reitti on matkan suhteen yleensä hyvin optimoitu. Näille kartan pääreiteille toki pyritään rakentamaan aikaa myöten parempia pyöräväyliä; pyöräkaistoja tai yksisuuntaisia pyöräteitä. Mutta ei niitä välttämättä aivan koko matkalle ole järkeä rakentaakaan, sillä monet rauhalliset kadunpätkät sopivat sellaisenaan hyvin pyöräilyyn ajoradalla ja toimivat hyvin pyöräreitin osina.

Osa kartan pyöräreiteistä on myös usein optimoitu turisteja varten siten, että ne kulkevat erityisesti pyöräilijöitä tai turisteja kiinnostavien nähtävyyksien ja palveluiden kautta, vaikka näillä väylillä ei olisikaan kaupungin parhaita pyöräteitä. 

 

Hyvän kartan logiikka

Wienin pyöräilykartta
Wienin vanhahko pyöräilykartta. Pääreitit on merkitty vahvemmin, keskimäärin noin  joka kuudennessa korttelissa on jonkinlainen pyöräväylä. Siitä huolimatta kaupungissa on varsin helppoa, nopeaa ja selkeää pyöräillä.

Tällaisten hiukan karrikoitujen ja pelkistettyjen karttojen avulla on erittäin kätevä suunnistaa, sitä vartenhan karttoja tehdään, tietääkseni. Pitsilakanaa muistuttavasta viivapaljoudesta on erittäin vaikea hahmottaa pääreittejä ja karttaa joutuu lukemaan usein.

Turisteille ja uusille asukkaille on tärkeää, että löytää ensimmäisenä selkeimmät, parhaat ja nopeimmat reitit. Niitä pystyy seuraamaan kartalta ajaessakin. Näin kaupunkiin tutustuminen alkaa kätevästi. Päivien ja viikkojen mittaan voi sitten kokeilla erilaisia oikoreittejä tai ajella vaihtelun vuoksi kierrellen muitakin katuja. Jos joutuu eksyksiin, on mukavaa koukata jo ennestään tutuille helposti löydettäville pääreiteille.

Muissakin kaupungeissa kartat ovat parantuneet

Pikaisella katsauksella löysin netistä pdf-pyöräilykartan noin kymmenestä Suomen kaupungista. Merkille pantavaa oli se, että myös muutamissa muissa kaupungeissa tänä vuonna uusitut kartat olivat uuden logiikan mukaisia.

Suomessa ongelmia aiheuttaa se, että meillä pyörätieverkostoa ei ole vuosikymmeniin nähty hierarkisena väylästönä, vaan ainoastaan tiettynä läjänä kevareita. Joissain kaupungeissa pääreittien määritteleminen on myös hankalaa, koska niitä ei ole koskaan rakennettu. On vain tasapaksua reunakivistä kevaria.

Selkeästi paras kaupungin läpi kulkeva pyöräreitti voi kulkea myös kävelykadun kautta, siitäkin huolimatta, että se on välillä tukossa jalankulkijoista. Niiden väisteleminen on kuitenkin paljon helpompaa kuin reunakivien ja syheröiden risteysten, joita rinnakkaiset kadut voivat tarjota.

Ulkoilupyöräreitti
Ulkoilupyöräreitti nautiskelevaan pyöräilyyn. Näistä saa aika helposti ja halvalla pitkäikäisiä suosittuja liikuntapaikkoja.

Monissa Suomen kaupungeissa on kuitenkin jo tehty pyöräilyn toimenpideohjelmia ja niiden yhteydessä on määritelty pyöräilyn pääväyliä. Näiden pohjalta on sitten paljon helpompi laatia myös kunnollisia pyöräilykarttoja.

Maisemapyöräreitit

Monet pyöräkartat ovat myös kehittyneet niin, että niissä esitellään kaupngin parhaat pyöräilyyn soveltuvat ulkoilureitit. Nämä ovat erittäin tärkeitä niin turisteille kuin pyöräilyä aloitteleville kaupunkilaisille. Ja kyllähän niitä jokainen kiertelee mielellään aina silloin tällöin. Nämä ovat usein tyypiltään erilaisia rantaraitteja.

Täytyy kuitenkin pitää visusti mielessä, että nämä ulkoilureitin logiikalla tehdyt reitit eivät suinkaan korvaa baanoja tai muita pyöräilyn oikeita liikenneväyliä jokapäiväisille työmatkoille. Maisemareitit täytyy aina mieltää ensisijaisesti vapaa-ajan pyöräväyliksi, jotka paljolti rakennetaankin jalankulun kanssa yhdistetyiksi kevyen liikenteen väyliksi, eivätkä siitäkään syystä sovellu juurikaan työmatkaliikenteeseen asutuksen läheisyydessä.

Tällä artikkelilla on 2 kommenttia

  1. Joni Kettunen

    Jyväskylään kelpaisi pyöräilyn pääväylät osoittava kartta.
    Jospa kaupungin päättäjät lähtisivät parantamaan noita pääväyliä, kunhan sellaiset löytyvät kartasta.
    Tiedätkö, onko Jyväskylässä karttaa pyöräilyn pääväylistä?

    1. admin

      Jyväskylään tehtiin asuntomessuille uusi pyöräilykartta 2014. Neuvottelimme asiasta useampaan kertaan ja hyvin lähelle onnistumista päästiin. Oikeastaan vain graafinen suunnittelu petti. Kirkkaan punainen hämähäkinseitti hyppää ensin silmille, ja kun tihrustaa hetken, taustalta alkaa hahmottua paksumpia vaaleansinisiä viivoja, jotka paljastuvat pyöräilyn pääreiteiksi. Selkeä parannus kuitenkin edelliseen karttaan, mutta käytännössähän keskustan pääreitit ovat aika sekavia. En muuten löytänytkään kaupungin sivuilta tätä karttaa enää pdf-versiona. Miksiköhän?

Vastaa

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.