Mullistava pyörätelinekeksintö Suomesta

by admin on 22.5.2014 · 4 comments

Luulin jo nähneeni kaikki maailman kelvolliset pyörätelinemallit

Valtavasta pyörätelinevalikoimasta huolimatta on hirveän vaikeaa suositella yhtä tiettyä pyörätelinemallia, joka olisi kaikista paras. Toinen vääntää vanteet, toinen raapii runkoa, monissa pyörä ei pysy pystyssä lainkaan; ainakaan pyörälaukun kanssa. Ongelma tuntui ratkaisemattomalta.

Tänä talvena tilanne muuttui olennaisesti.

Proto-001-1024x576Hämmästyneenä lueskelin talvella sähköpostiani, jossa eräs keksijä halusi välttämättä tavata ja esitellä uutta pyörätelinemallia. Tapaaminen järjestyikin pikaisesti, ja yllättäen kotiini. Voisin käyttää helposti pari tuntia telineen ihmettelemiseen ja testaamiseen.

Vielä suurempi oli hämmästys, kun kaveri kaivoi auton perältä pienen tolpan, jossa oli huppu päässä. Jos keksintö on näin pieni, sen täytyy olla nerokas, tai sitten täysi susi. Salassapitosopimukseen nimi ja testaamaan.

En saanut mitään neuvoja telineen käytöstä, joten hiukan pisti funtsimaan. Ilmi selvästi teline oli tosi simppeli, mutta kuinka pyörän saa kiinni? Olin heti aluksi oikeilla jäljillä, kun aloin sovitella pyörän keskiosaa poljinten kohdalta telineeseen. Ei tarttunut. Välillä poljin oli jo melkein oikein paikallaan, mutta sitten kokeilin, sopisiko kiekon napa telineeseen. Ei sopinut. Pienen vinkin jälkeen sovittelin poljinta uudelleen hahloon, ja oho, nyt se jäi kiinni.

Uuden telinemallin hyvät ominaisuudet

  1. Koko idea on n. 15cm x 15 cm metallirasiassa, johon poljin lukittuu. Rasia voidaan kiinnittää täysin vapaasti mitä erilaisimpiin rakenteisiin, jolloin niistä tulee pyöräteline. Perinteisen telinemallin saa rakennettua laittamalla rasian pienen tolpan päähän.
  2. Teline on todella tukeva ja pyörä pysyy erittäin hyvin paikallaan. Polkimet ja poljinkeskiö on pyörän lujimpia rakenteita.
  3. Pyörä ei valu pois telineestä. Mikäli takapyörä ei pyöri, pyörää ei saa millään ulospäin. Ja takapyörähän lakkaa pyörimästä, kun pyörän lukitsee vaikkapa normaalilla mummonpyörän lukolla. Pinnoista lukittua pyörää ei saa ulos, vaikka nostaa takapäätä, koska takapyörä ei pääse pyörimään.
  4. Edellisestä ominaisuudesta johtuen telineessä on eräänlainen kevennetty runkolukitus vakiona. Pyörää ei voi vetää pinnalukittuna ulos telineestä. Toki pyörän saa ulos kajoamalla voimansiirtoon, mutta satunnaisen ohikulkijan matkaan pyörä ei lähde.
  5. Telineeseen on helppo rakentaa pieni silmukka, johon pyörän voi runkolukita normaalisti vaijeri- tai kaarilukolla. Polkimen vieressä on aina putkia, joihin lukon saa pyörässä kiinni.

Mitä miinuksia?

  1. Pyörän asettaminen telineeseen on hiukan tarkempaa kuin on totuttu.
  2. Jalkajarrullisen pyörän asettaminen telineeseen on vielä tarkempaa, että polkimen saa juuri oikeaan asentoon.

Lisätietoja:

Linkki firman sivuille: Pedalslot

Facebooktwittergoogle_plus

{ 4 comments… read them below or add one }

Sakari Kestinen August 10, 2014 at 13:58

Videon nähneenä menin testaamaan tuollaista heti kun sellainen oli Tampereen yliopiston kirjaston eteen asennettu. Paikalla oli muutama muukin pyörä, joista yksikään ei ollut telineessä kiinni niin kuin suunnittelija oli tarkoittanut. Yritin laittaa parhaan muistikuvani mukaan pyörää poljinakselista kiinni telineeseen – hirveässä kiiressä vieläpä – mutta muutaman yrityksen jälkeen jouduin luopumaan perfektionismistani ja jättämään pyörän nojaamaan telineeseen.

Ei kauhean onnistunut malli, jos sitä ei osata käyttää.

Reply

admin August 22, 2014 at 23:55

Oikeastaan ainut ongelma tuossa pyörätelineessä on sen täysin poikkeava tekniikka totutuista ratkaisuista, ja siksi moni joutuu hieman raapimaan päätään ensimmäisellä kerralla. Eikö telineessä ole käyttöohjetarroja? Jos telineissä on yksikin pyörä mallina, ei käytössä pitäisi olla suurempia ongelmia. Joka tapauksessa kaikkien aktiivipyöräilijöiden kannattaa uhrata muutama minuutti käytön opiskeluun, koska telinemalli on kuitenkin ylivoimainen monessa suhteessa. Käyttö on nopeaa ja idean muistaa lopun ikänsä, kun sen eka kerran oivaltaa, niin yksinkertainen se on.

Reply

Vertti September 23, 2014 at 13:30

Miten telineestä poistetaan siihen hylätty pyörä? Ymmärtääkseni ei muuta kun rälläköimällä poljin poikki tai katkomalla riittävästi pinnoja takavanteesta. Hylättyjä pyöriä kerääntyy telineisiin yllättävänkin paljon. Toinen ongelma kadun talvikunnossapito – tolppa sijaitsee pyörän keskellä jolloin ainakin Tampereella on kaupunki onnistunut asentamaan telineitä epäonnistuneesti siten, ettei jäljelle jäävän jalkakäytävän hoito ole enää kiinteistönhoitokoneella mahdollista. Tätä telinemallia eikä muutakaan ei saisi asentaa keskelle jalkakäytävää koska se aiheuttaa talven tullen hankalan kunnossapidon lisäksi kompastumis- ja loukkaantumisriskin.

Reply

admin December 14, 2014 at 16:46

Pyörän saa irti telineestä lähes poikkeuksetta paljain käsin ilman työkaluja. Sen kyllä keksii kun hiukan paikan päällä kokeilee, mutta ei sitä välttämättä joka kapakasta tulija heti keksi. Tässäkin telineessä tarvitaan aina erillinen lukko runkolukitukseen ja siksi näissä on aina kiinteä reikä tai silmukka sitä varten.

Reply

Leave a Comment

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

Previous post:

Next post: